منتدى احدث الكتب الطبيه والبرامج

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتدى احدث الكتب الطبيه والبرامج

Forum latest medical books and programs


2 مشترك

    ( كيف تحضر رسالة الماجستير أو الدكتوراه )

    d-forum
    d-forum
    مشرف عام المنتدى


    عدد المساهمات : 1204
    تاريخ التسجيل : 28/10/2009
    العمر : 49

    ( كيف تحضر رسالة الماجستير أو الدكتوراه ) Empty ( كيف تحضر رسالة الماجستير أو الدكتوراه )

    مُساهمة من طرف d-forum 05/11/09, 05:58 pm

    ( كيف تحضر رسالة الماجستير أو الدكتوراه )


    بصراحة يا جماعة أنا لسه ما حضرتش الرسالة بتاعتي ومعلوماتي في موضوع تحضير الرسالة بسيطة
    علشان كده أنا ضفت بعض المعلومات البسيطة ورتبت ونظمت موضوع تحضير الرسالة ده نقلا عن الأخ الدكتور الزميل هاني الرخاوي واللي نزله علي أحد
    المنتديات الطبية
    جــــــــزاه الله كل خير


    خطوات تحضير الرسالة
    أولا
    تسجيل الرسالة

    1- تقديم طلب إلي مجلس القسم لتحديد المشرفين علي الرسالة
    2- تحديد موضوع الرسالة
    3- يتم عمل بروتوكول للرسالة بحيث يتوافق عليه من المشرفين
    4 - يتم إدخال البروتوكول مجلس القسم ثم مجلس الكلية ثم مجلس الجامعة

    ثانيا
    تحديد نوع الرسالة
    وده بيتوقف علي سياسة القسم ونظامه حيث يوجد نوعين من الرسالة :
    1- رسالة Essay ( المقالة ) :
    - حيث يكون البحث نظري بحت بدون العمل علي حالات وذلك في الغالب في موضوع جديد أو موضوع صغير في مرجع بحيث يتم تغطية الموضوع من كل الجوانب .

    - وأوقات القسم يمرر الرسالة يعني مفيش مناقشة يعني بعد ما تمضى على الموافقة على الرسالة من المشرفين تروح زى الباشا تمضيها من لجنة الممتحنين بعد ما تديلهم نسخه (لكل واحد ما عدا المشرف اللى فى لجنة الممتحنين) و تمضى منهم ورق المناقشة و تسلمه للدراسات العليا بدون مناقشه و لا بهدله و لا جاتوهات و لا فيديو .
    2- رسالة Thesis ( الأطروحة ) :
    تتكون من جزئين :
    - جزء نظري تتكلم فيه عن موضوع البحث .
    - جزء عملي و يشمل الحالات التى هتشتغل عليها و النتائج اللى طلعت بيها و تقارن شغلك و نتائجك فى الموضوع ده بالأبحاث المشابهة .

    ثالثا
    اختيار موضوع الرسالة
    * إما :
    - يحدده أكبر المشرفين درجة علمية أو
    - يطلب من الباحث عدة مواضيع ويختار المشرف الرئيسي واحد منها وفي
    الحالة دي تعمل الآتي :
    1 تروح على مكتبات الكليات الكبيرة زى قصرالعينى وعين شمس وممكن الأزهر و الإسكندرية وتدور على الرسائل اللى إتعملت فى تخصصك فى آخر 3 سنين و تكتب أسمائهم فى ورقة
    2- تجيب كمان المجلات العلمية اللى فى مجال تخصصك ويفضل تبقى أعداد آخر سنتين و تشوف موضوع يكون له مراجع كتيرة (و متوفرة) و برضه تعمل سيرش على النت على أفضل 3-4 مواضيع لقيت فيهم رسائل أو papers متوفرة
    3- اسأل حد فىالقسم مثلاً مدرس أو أستاذ مساعد (إيه رأيك فى الموضوع ده؟؟؟ طبعاً مش من الناس هتشرف عليك )
    4- حاول تبعد عن المواضيع المكلفة يعنى المواضيع اللى فيها معمل و الكيتس بتاعتها غالية أو مش متوفرة لأنه غالباً هتشترى الحاجات دى على حسابك و فى المتوسط هتشتغلك 50 حالة يبقى سيادتك فى أحسن الأحوال هتجيب من 100-150 من الكيتس و شوف هتصرف قد إيه ... و المصيبة إنها ممكن ما تكونش متوفرة و تبعت تجيبها من بره على حسابك طبعاً .
    5- حاول ما تزنقش نفسك فى حتة صغيره مثلاً ما بيبقاش (دراسة حول عمل الزائدة الدودية بمنظار البطن فى الرجال من عمر 30-35 سنه) يعنى كده تبقى حبكتها على نفسك قوى لكن مثلاً لو قلت (دراسة مقارنة بين منظار البطن و الفتح الجراحي لعمل الزائدة الدودية) و بدون تحديد أعمار أو مكان أو جنس معين .
    6- إبعد تماماً عن الحاجات النادرة اللى علشان تجمع لهم الحالات المطلوبة بيكون صعب جدا
    7- ما تختارش تشتغل على جهاز أو حاجه مش متوفرة فى مصر إلا إذا كان فيه إشراف مشترك على الرسالة بين أستاذ من مصر و أستاذ من دوله تانيه متوفر عنده الجهاز ده وبشرط إن المشرف الأجنبي هيسمحلك بالسفر تروح عنده وهيسمحلك بالشغل بأيدك فى البلد اللى هتروحها يعنى ميسمحلكش بمجرد observer-ship .


    رابعا


    البــــروتوكول
    وهو عبارة عن خطة العمل بتاعتك في تحضيرالرسالة و كل كلمة فى البروتوكول هتحكم شغلك فى الرسالة بعد كده والبروتوكول يشمل الآتي :



    - نبذه عن الموضوع .
    - مواصفات الحالات اللى هتشتغلها وإيه اللى هيتعمل لهم و إذا كانت محددة بجنس معين أو سن معين و لا لأ .
    - إيه هى مواصفات الحالات اللى هتشتغلها و إيه هى المواصفات اللى فى الحالات دى مش هتشتغلها Inclusion and Exclusion criteria .... - - الفحوص و الإشاعات اللى هتعملها لكل حاله (أو بعضها ... لازم تحدد) .

    A- كتابة غلاف البروتوكول
    البروتوكول بيتكتب بالعربي وبالإنجليزي

    بالإنجليزي كالآتي


    1- في البداية وفي أعلى الصفحة
    يتم كتابة عنوان الرسالة بخط كبير و BOLD و يفضل أنها كلها تكون بحروف CAPITAL

    2- تسيب سطر و فى وسط الصفحههتكتب
    Essay ولا Thesis


    3- السطر التالي وفي فى وسط الصفحه هتكتب
    Submitted By


    4- السطر التالي و فى وسط الصفحه هتكتب
    اسمك (يفضل إنه يكون رباعى) .... و طبعاً لاحظ إوعى حجم الفونت بتاع إسمك يبقى أكبر (أو حتى) مساوى لحجم الفونت اللي هتكتب بيه أسماء المشرفين

    5- السطر التالي و فى وسط الصفحه هتكتب
    M.B.B.Ch.
    و تعنى بكالوريوس الطب و الجراحة لمن بللاتينى و هى اختصار
    Medicin Baccalaureus et Baccalaureus Chirurgi

    6- السطر التالي

    In partial fulfillment of Master Degree


    7- ممكن تسيب سطر (إن أمكن)
    وفى وسط السطر التالي أو فى وسط هذا السطر لو كانت المساحة بتاعة الصفحه لا تسمح بترك فراغ ...
    هتكتب Supervisors أو تكتب Supervised By
    8- بعدين هتكتب أسماء المشرفين تبعاً لأقدميتهم راعى النقطة دى كويس جداً
    و طبعاً اسم أي واحد فيهم لازم يبقى Bold و يفضل إنه يكون كله Capital و طبعاً الاسم و التوصيف لكل واحد منهم بيبقى فى نص الصفحه

    9- بعد ما تكتب الاسم تكتب التوصيف فى السطر التالي (يعنى أستاذ و رئيس قسم و لا أستاذ ... و لا أستاذ مساعد ... و لا مدرس)

    10- ثم السطر التالى تكتب
    إسم الكلية اللى الأستاذ شغال فيها


    11- هتكتب فى آخر الصفحة من تحت و فى وسط السطر السنة الميلادية يعنى إحنا دلوقتى فى 2009 هتكتب 2009.

    فيه بعض الأساتذة فى الأزهر بيصر على كتابة التاريخ الهجرى كمان
    يبقى فى الحالة دى هتكتب
    2009 (A.D.) – 1430 (H)

    بالنسبة للغلاف العربي كالآتي

    ماهو إلا ترجمه للغلاف الإنجليزي و يكتب بنفس طريقة كتابة الإنجليزي يعني

    هتكتب
    عنوان الرسالة بالعربي
    و بعدين هتكتب
    رسالة تمهيدية مقدمه من
    الطبيب / و تكتب إسمك
    بكالوريوسالطب و الجراحة

    السطر التالى هتكتب
    توطئة للحصول على درجة الماجستير التخصص

    و بعدين هتكتب تحت إشراف
    و تكتب الأساتذة بالترتيب والتوصيف اللى قلته فى الإنجليزي
    بس طبعاً مترجم للعربى
    و فى الآخر هتكتبالسنة زي ما قؤلنا


    مثال للغلاف

    رسالة بيشرف عليها 4 مشرفين .... واحد منهم رئيس قسم و الثاني أستاذ و الثالث أستاذ مساعد و الرابع مدرس
    و لنفترض إنهم هم الأربعة إسمهم John Smith Adam و كلهم من قسم الجراحة العامة فى جامعة القاهرة
    ملاحظة هامة : الغلاف مرفق بالموضوع بالمرفقات

    B- كتابة البروتوكول


    بالنسبة ل Thesis
    هيكتب الآتى :
    * Introduction
    * Patients and Methods
    و ممكن تكتب
    Material and Methods

    * Aim of the Work
    * References
    * Arabic Summary

    ومن الناحية العربى
    الملخص العربى
    الهدف من الرسالة

    بالنسبة ل Essay
    نفس الكلام بس مفيش Patients and Methods
    و ممكن حتى ما يكتبش كلمة Introduction
    بس طبعاً هيكتب الكلام اللى مفروض إنه هيتكتب تحت كلمة Introduction

    تطبيق عملي
    و هنطبق سوا اللى هنقوله بشكل عملى على عنوان البروتوكول

    أولا : فى ال Introduction موضوع زى

    PREVALENCE OF LYMPHOMAS AMONG PATIENTS PRESENTED WITH FEVER OF UNKNOWN ORIGIN

    ممكن الدخول له بطريقتين
    إما عن طريق ال
    Lymphoma
    و إما عن طريق ال
    Fever of unknwon origin (FUO)

    هنتفق على الخطوات اللى هنعملها فى موضوع زى ده


    طبعاً العناوين اللى هقولها دى مش هتتكتب و هتبقى ورا بعضها فى paragraph
    واحد أو أكتر و يفصل بين كل جمله و الثانية
    المرجع reference بتاع الجملة السابقة


    أولا : ال Introduction
    * هنكتب تعريف الموضوع :
    - وإذا كان له خلفيه تاريخية أقصد تاريخ إكتشاف المرض ده)
    - وإيه مدى انتشاره و مين الفئات المعرضة أكثر ليه .
    - وإيه الحالة المرضية اللى ممكن يظهر بيها (أعراضه إيه) .
    - ومن هنا تلقط خيط الربط بين ال Lymphoma و ال FUO .... و طرق التشخيص و العلاج و كيفية منع حدوثه إن أمكن و إذا كانت فيه حالات وفاة من تلازم ال lymphoma مع FUO و هل وجود ال FUO يفرق فى ال Prognosis و ولا لأ
    - ويكون عدد المراجع بتاعتك فيها من 6-12 مرجع (الغالب 8 -10) كافية جداً
    - و بكده يبقى مبروك خلصت ال Introduction ...

    ثانيا : ال Reference
    * تعريفه *
    هو المرجع اللي أخدت منه مقطع و أضفته للرسالة أو البروتوكول وال reference غالباً ما يكون paper و كلمة paper تعنى مقاله أو بحث من مجله علميه (يعنى بحث فى مجله علميه بيتكلم عن موضوع معين) و لا تعنى ورقه واحده كما قد يتبادر إلى الذهن لأول وهله

    * أنواعه *
    - المراجع إما ورقة بحث paper

    - أو كتاب

    -أو ال Quotation

    بالنسبة ل Quotation .... يعنى إيه الأول ؟؟
    دى معناها إن سيادتك أخدت المعلومة اللى انت كاتبها من مرجع متكوب فى المرجع أو الكتاب اللى عندك

    - أو ال
    personal communication
    أنصح بعدم باللجوء إليه أبدا

    ليه لا ينصح باللجوء إليه
    الً .. personal communication تعنى إن فيه شخص مميز جداً و يشار إليه بالبنان فى موضوع معين ... و هذا الشخص من الرواد فى هذا المجال ...
    و قالك المعلومة بنفسه (دى طبعاً مش ممكنه ... و لو ممكنه دى ممكن تستفز الممتحنين جداً ... لأنهم طبعاً فى نفس المجال ... يعنى ممكن يسيب كل حاجه
    ويمسكلك فى المعلومة اللى انت جايبها بال personal communication
    لحد م تقول حقى برقبتى و تقر وتعترف إن المعلومة غلط و إنك لازم تغيرها ده إذا ما وافقلك على الرسالة أساساً ) بس ده طبعاً لو قراها (ممكن جداً ما ياخدش باله .... بس لو واحد ما خدش باله فيه على الأقل إثنين تانيين قاعدين فى لجنة الممتحنين )

    كيفية كتابة ال References *
    هناك نظامان لكتابة ال references .... وهما :

    - النظام ال Alphabetical
    - النظام ال Numerical
    أو النظام الهجائى.. و النظام العددى

    أولا : النظام الهجائى AlphabeticalSystem
    داخل الرسالة .... هناك احتمال من 3
    أول احتمال
    لو كان ال reference ورقة بحث paper إزاى تكتبه جوه الرسالة يعنى ورا المقطع بتاعه ؟؟

    * إذا كان اللى عامل الورقة البحثية دى شخص واحد هتكتب :
    لقبه و comma و السنة اللى تم نشر البحث فيها
    طبعاً الكلام ده بين قوسين و يفضل أن يكون Bold +Italic و حكاية بين قوسين و إن الفونت سميك و مائل هتطبق فى الحالتين القادمتين أيضاً
    مثال

    (Guyton, 1991)

    * إذا كانوا شخصين يبقى هتكتب :
    لقب الأول و لقب الثانى و comma و بعدين السنة
    مثال

    (Ganong and Guyton, 1991)

    * لو كانوا أكتر من إثنين هتكتب :
    لقب أول واحد و بعده بتحط comma اللى عليها نقطة (ما أعرفش إسمها إيه)
    و بعدين تكتب et al و بعدها نقطة ثم comma و بعدين تكتب السنة
    مثال

    (Guyton; et al., 1991)


    تاني احتمال
    لو كان ال reference اللى كاتب منه فصل فى كتاب و الفصل ده كاتبه واحد من ال authors الرئيسيين بتوع الكتاب زى ما بنشوف فى المراجع الكبيرة تكتب مين؟؟؟؟
    طبعاً هتكتب لقب اللى كاتب الفصل مش مؤلف الكتاب و بتفس الطريقة اللى فاتت (يعنى لو واحد و لا إثنين أو أكثر مشتركين فى كتابة فصل من الكتاب هتكتبه بنفس أسلوب ال paper بالضبط)
    و بالنسبة للسنة هتكتب سنة نشر الكتاب

    تالت احتمال
    لو) personal communication والذي أنصحك بالإبتعاد عنه تماماً)
    بس علشان تعرفو برضه ..... هنا بتكتب لقب الشخص – العلم اللى جبت منه المعلومة و السنة اللى قالك على المعلومة دى فيها


    بالنسبة ل Quotation ....
    وهنا هتكتب اللقب و السنة بتاع ال paper الأصلية مش اللى معاك

    أمال ال Quotation يتكتب فين ؟؟
    يتكتب ورا فى References Chapter ... عموماً يا جماعه استخدام
    ال Quotation بيبقى فى أضيق الحدود و يعنى لو سمحلك فى الرسالة
    ب 2 أو 3 يبقى كويس جداً .... و بعدين خلينا نتكلم بصراحة
    ما كله بيكتب ال references اللى مكتوبة وار ال paper ....


    طيب إمتى أكتب Quotation ؟؟
    لما تبقى paper من غير العقول إنك تكون جبتها ... يعنى مثلاً وأنت بتكتب عن history بتاع حاجه و المرجع بتاع الجزء ده مثلاً سنة 1901 ساعتها ممكن حد من الممتحنين أو حتى المشرفين بتوعك يكلكعلك الدنيا و ما يرضاش يمضى إلا لما تجيب له ال paper الأصلية ....
    ممكن جداً تفادى نقطة ال Quotation خالص بإنك تكتب المرجع اللى عندك فعلاً و خلاص


    طيب إزاى نكتب المراجع بره ؟؟
    يعنى فى References Chapter

    أولا لو كان مرجعك ورقة بحث هيكتب كالآتى :
    Author or Authors: Title
    Journal, year; Journal Volume: from page-topage.

    فيه طريقه أفضلها و هى
    Author or Authors:
    Title
    Journal, year; Journal Volume: from page-topage
    فيه طريقه (أنا شخصياً لا أحبذها) ... و هى
    Author or Authors (year): Title
    Journal, Journal Volume: from page-topage.

    و يا جماعه كلهم صح بس هى تفضيلات شخصية و ترجع طبعاً لما يفضله المشرف الرئيسي

    هديلكم مثال على ما سبق
    الرابط التالى فيه paper من ال
    The New England Journal of Medicine
    الرابط
    http://content.nejm.org/cgi/content/full/352/9/865

    أنا اخترت الجرنال ده بالذات علشان بيدى أوراق بحثيه كاملة فى مصر

    و سمعت إنه مش كده فى الدول (مدى صحة المعلومة دى إيه .. الله أعلم
    ما علينا ... المهم إنها paper كاملة

    المهم الموضوع ده إيه و مين اللى عاملينه و العدد و سنة كام

    هكتب ده هنا بنظام ال
    Copy and Paste
    Volume 352:865-874
    March 3, 2005

    Number 9
    U.K. Controlled Trial of Intrapleural Streptokinase for PleuralInfection
    Nicholas A. Maskell, M.R.C.P., Christopher W.H. Davies, M.D., Andrew J. Nunn, M.Sc., Emma L. Hedley, Fergus V. Gleeson, F.R.C.P., RobertMiller, F.R.C.P., Rhian Gabe, M.Phil., Glyn L. Rees, Timothy E.A. Peto, F.R.C.P., Mark A. Woodhead, F.R.C.P., Donald J. Lane, F.R.C.P., Janet H. Darbyshire, M.B., Ch.B., Robert J.O. Davies, D.M., for the First MulticenterIntrapleural Sepsis Trial (MIST1) Group




    طبعاً هنبدأ بال Authors
    هنكتب لقب كل واحد و أول حرف من إسمه و أول من إسم أبوه ثم comma
    ثم اللى بعده بنفس الطريقة ثم اللى بعده ... لحد قبل الأخير هنحط بينه و بين الأخير and و مش هيبقى وراهم comma
    ثم : لاحظ إننا مش هنكتب درجاتهم العلمية .... و هنا ما ينفعش تحط وآخرين اللى هى et al ... لازم تكتبهم كلهم (غير جوه الرسالة )

    هنكتبهم كالآتي
    Maskell NA, Davies CWH, Nunn AJ, Hedley EL, Gleeson FV, Miller R, Gabe R, Phil M, Rees GL, Peto TEA, Woodhead MA, Lane DJ, Darbyshire JH andDavies JO:

    و بعدين هنكتب ال title زى م هو بس هنحط فى الآخر نقطة يعنى
    U.K. Controlled Trial of Intrapleural Streptokinase for PleuralInfection.
    و بصراحة أنا بفضل إن ال title يبدأ من سطر لوحده بس ممكن تكمله على السطر اللى قبله
    و بعدين هنكتب إسم الجرنال و سنته و العدد و الصفحات و نقطة كالآتى
    NEJM, 2005; 352:865-874.

    و يبقى الشكل النهائى هو
    Maskell NA, Davies CWH, Nunn AJ, Hedley EL, Gleeson FV, Miller R, Gabe R, Phil M, Rees GL, Peto TEA, Woodhead MA, Lane DJ, Darbyshire JH and DaviesJO:

    U.K. Controlled Trial of Intrapleural Streptokinase for PleuralInfection.
    NEJM, 2005; 352:865-874.


    ملاحظات
    1- بالنسبة لإسم الجرنال اللى أنت جايب منه الورقة البحثية ... ممكن يكتب مختصر أو يكتب كامل ... بس لو كتبته مختصر لازم طبعاً سعادتك تبقى عارف ده اختصار إيه لأنك ممكن تتسأل
    إيه يا إبنى ال NEJM اللى أنت كاتبه ده .... لازم طبعاً ترد زى الفريره
    ده يا أفندم
    ال New England Journal of Medicine

    اوعى تكتب اختصار لحاجه مش عارفها
    و الاختصار ممكن يبقى بأكتر من طريقه فمثلاً
    NEngl J Med ينفع يبقى إختصار ل
    New England Journal of Medicine
    بس الصح لو هتكتبه بالطريقة التانيه إنك تحط نقطة ورا كل إختصار يعنى
    N. Engl. J. Med.
    و طبعاً يا ساده لا يفضل إنك تكتب إختصار لإسم جرنال مكون من كلمه واحدة
    مثلاً Chest أو Thorax
    فيه بعض أعداد من المجلات بيبقى لها ملحق أو ملاحق Supplement
    طيب لنفرض إن سيادتك واخد الورقة البحثية من ملحق تكتب إيه ؟؟
    بعد م تكتب عدد الجرنال هتكتب و بين قوسين حرف S و تكتب Capital
    مثــــــــــــــــال
    لو فى المثال السابق بتاعنا بتاع ال NEJM أنت واخد الورقة البحثية من الملحق تكتب
    NEJM, 2005; 352(S):865-874.
    ممكن يبقى فيه أكتر من ملحق لنفس العدد فى الحالة دى لازم تحدد رقم الملحق بالأرقام الرومانية .... يعنى مثلاً فى مثالنا السابق هنفرض إنه الملحق رقم 2 للعدد ده .... نكتبها إزاى
    NEJM, 2005; 352(S II):865-874.
    و أيضاً يمكن كتابة حرف ال S بعد الصفحات
    NEJM, 2005; 352:865-874(S).
    NEJM, 2005; 352:865-874(SII
    2- لو ما عندكش الورقة البحثية بس عندك الملخص بتاعها اللى هو
    ABSTRACT
    تكتب كلمة Abstract بين قوسين بعد إسم الجرنال
    مثــــــــــــال
    NEJM(Abstract), 2005; 352:865-874.
    ويمكن كتابته بين قوسين فى آخر ال title لكن الأفضل كتابته بعد إسم الجرنال

    3- فى عدد الصفحات ممكن تكتب الرقم التانىبشكل مختصر ... يعنى هتكتب (من - كاملة) .... لكن (إلى - ممكن تختصرها لآخر رقم) إلا إذا العلامة العشرية إتغيرت يبقى هتكتب آخر رقمين
    يعنى فى مثالنا السابق ... نفترض إن الورقة البحثية بتاعتنا بتبدأ من صفحة 865 و تنتهى فى صفحة 869 ... ممكن تكتبها كاملة أو
    NEJM, 2005; 352:865-869.
    طيب لو العلامة العشرية إتغيرت (زى م هو الحال فى المثال الأصلي بتاعنا) يبقى فى الحالة دى .... لو هتختصر لازم تكتب آخر رقمين
    مثـــــــال
    NEJM, 2005; 352:865-74.

    المهم أعتقد كده غطينا - تقريباً- كيفية كتابة ال paper كمرجع


    ثانيا : لو كان المرجع بتاعنا كتاب
    المقصود بكلمة كتاب هنا إنه يكون Textbook من المعروفين و طبعاً فى كل تخصص فيه كتب معروفة .... لكن ممكن الكتاب ما يكونش مرجع كبير بس لازم فى الحالة دى يكون الكتاب بيتكلم عن جزئيه معينه

    نبدأ على بركة الله
    طبعاً لما هتاخد مقطع من كتاب .... سيادتك هتاخده من فصل من الكتابده ...

    وهذا الفصل كاتبه واحد أو إثنين .... أو أكتر من إثنين ... و كمان الكتاب ممكن يكون له مؤلف واحد أو إثنين أو أكتر من إثنين .....
    نكتب المرجع فى الحالة دى بالطريقة التالية
    Authors of the Chapter: Title of the chapter. In: Editor(s) of thebook (editor): Name of the book. Edition of the book, publisher (city – countryof publisher); year of publication. Chapter number: pages of the chapter (p orpp from-to).


    نفصص الكلام بقى
    Authors of the Chapter

    اللى كاتب أو اللى كاتبين الفصل ده من الكتاب
    ويكتب بنفس طريقة كتابة ال authors اللى قلناها فى ال paper بالضبط.
    و طبعاً Title of the chapter
    عنوان الفصل اللى فى الكتاب
    و بالنسبة ل Editor(s) of the book (editor)
    هنا هتكتب إسم مؤلف الكتاب بنفس طريقة كتابة ال author يعنى هتكتب اللقب surname ثم أول حرف من إسمه ... و إسم اللى خلفوه (إن وجد) ...
    مع ملاحظة إنه لو كان واحد يكتب بالطريقة اللى قلنا عليها و يكتب جنب إسمه
    وبين قوسين (editor) .... و لو إثنين هيكتب الأول و بعدين الثانى و طبعاً بينهم and و طبعاً هتزود s على editor يعنى (editors)
    و لو أكتر من إتنين اللى مألفين الكتاب ... هتكتب إسم الأول بس و هتكتب جنبه
    وطبعاً بين قوسين (editor-in-chief)
    و طبعاً فى Name of the book
    هتكتب إسم الكتاب
    و برضه فى Edition of the book
    هتكتب طبعة الكتاب
    كمان فى publisher (city – country of publisher)
    هتكتب إسم الشركة اللى طبعت الكتاب و نشرته و بين قوسين هتكتب إسم المدينة (إن وجد) و إسم الدولة اللى الشركة دى فيها
    أما year of publication
    فدى طبعاً سنة النشر
    ثم Chapter number: pages of the chapter (p or pp from-to)
    هتكتب فيها رقم الفصل ثم رقم الصفحات ... بس كلمة chapter إما تكتب كاملة أو يمكن اختصارها إلى Ch. ... و كلمة pages تكتب p أو pp
    فمثلاً لو الجزء اللى أخذته كان فى الفصل السابع اللى صفحاته بتبدأ من 350 إلى صفحة 380 يبقى سيادتك هتكتبها بالشكل الآتي
    Ch.7350-380.
    و طبعاً إختصار الرقم الثانى من الصفحات ممكن بنفس طريقة الورقة البحثية


    ثالثا ال Quotation
    و زى م قلت قبل كده ده هنستخدمه بحساب قوي
    وهنا طبعاً بالنسبة لكتابه جوه الرسالة مفيش أى مشكله هتكتب إسم ال author اللى موجود فى مراجع ال paper اللى معاك و نفس الحال بالنسبة للسنة
    لكن لما هتكتبه بره فى ال references برضه هتكتب إسم ال author
    أو ال authors اللى موجود فى مراجع ال paper اللى معاك بالطريقة اللى انت عارفها والسنة
    و بعدين فى السطر اللى تحت الكلام ده هتكتب
    Quoted from:
    و تكتب كل بيانات ال paper اللى معاك بالطريقة اللى قلنا عليها قبل كده عادى خالص.

    و بكده يبقى تقريباً غطينا معظم جوانب الطريقة ال Alphabetical
    بس فيه حته صغيره خالص ... بالنسبة كتابة ال References فى ال chapter بتاعه هترتب المراجع تبعاً للترتيب الأبجدى للحروف الأولى من الألقاب surnames ..... يعنى إيه .... فلنفرض مثلاً عندك فى البروتوكول بتاعك 10 مراجع .... بتكتب كل واحد بالطريقة اللى قلنا عليها جوه و بره .... و تكتبهم بره تبعاً للترتيب الأبجدى ABCD …. Etc.

    فيه ثلاثة مراجع .... المرجع الأول مثلاً عندك جوه البروتوكول
    نفرض إنه Henry هو .... و المرجع التانى Adam و المرجع الثالث Samy
    تكتبهم فى الفصل بتاع المراجع إزاى
    Adam
    Henry

    Samy

    و طبعاً هتكتب كل واحد كامل
    بالنسبة للجزء ده الرسالة ... مش البروتوكول ...
    هيتكتب برضه فى الفصل بتاع المراجع بنفس الطريقة دى .... بس هنحط الحروف نفسها Capital فوق مجموعة المراجع اللى بتبدأ بالحرف ده
    مثلاً
    A
    Adam
    Ahmed
    H
    Hany
    Henry
    S
    Samy
    Soliman

    و طبعاً يا جماعه بديهى إنك هتكتب الناس اللى تحت الحرف الواحد برضه بالترتيب الأبجدى ..... يعنى تحت حرف ال H مثلاً ... Hany تبقى قبل Henry معلش يا جماعه الحته اللى تحتها خط
    أقصد تتكتب
    NEJM,2005;352:865-9.
    و أعتقد إن إنتو فهمتوها من سياق الكلام
    و طبعاً النقطة بعد رقم 9 ... مش قبل حرف ال N
    و هكذا ........




    ثانيا : النظام التانى

    و هو ال Numerical أو النظام العددي
    و ده شرحه هيبقى سهل جداً و خفيف إن شاء الله
    فى هذا النظام لا يوجد أى فرق فى كتابة المراجع بين البروتوكول و الرسالة نفسها
    فى النظام العددى هنكتب المراجع بالترتيب ترتيب عرض المراجع
    فى داخل البروتوكول أو الرسالة هتكتب الأرقام بالترتيب التصاعدى و كل رقم هيبقى موضوع بين قوسين و بخط سميك Bold
    و بعدين بعد ما تكتب الرقم و هو بين القوسين و تجعله Bold و ده طبعاً هيبقى بعد النقطة اللى فى آخر القطعة اللى الرقم ده بيمثل رقم المرجع بتاعها
    تظلل الرقم و القوسين و تضغط على Format اللى فى القائمة العلوية بتاع برنامج الكتابة Word ... بعد م تفتح قائمة format تضغط على Font ... و اللى فيها هتلاقى على إيدك الشمال حاجه إسمها Effects تختار منها superscript و تضغط على ok .... هتلاقى الرقم بتاع المرجع بقى فى أعلى الكلام ... و بكده مبروك كتبت المرجع بالطريقه العددية جوه الرسالة أو البروتوكول

    طيب هنكتبهم إزاى بقى فى الفصل بتاع المراجع .... هنكتبهم بالترتيب الرقمى اللى موجود داخل الرسالة أو البروتوكول ..... بغض النظر عن ترتيب الحروف ... بمعنى ..... لنفرض إن عندك فى البروتوكول 10 مراجع .... رقم 1 هو Henry و رقم 2 هو Adam و قم 3 هو Basem و رقم 4 هو Amin هترتبهم إزاى فى الفصل بتاع المراجع
    1- Henry
    2- Adam
    3- Basem
    4- Amin
    المهم طريقة كتابة المرجع بره (يعنى فى الفصل بتاع المراجع) .... هى نفس طريقة كتابتها فى النظام ال Alphabetical اللى قلنا عليه قبل كده .... يعنى إذا كانت paper هيبقى نظامها زى م الطريقة ال Alphabetical
    اللى هو
    Author or Authors:
    Title
    Journal, year; Journal Volume: from page-topage.
    و المرجع المأخوذ من كتاب يكتب أيضاً بنفس طريقة الكتاب فى ال Alphabetica
    كذلك الحال فى ال Quotation و ال PersonalCommunication

    هنفترض إن سيادتك بتكتب الرسالة بتاعتك فى البيت ... يعنى انت اللى بتكتب الرسالة .... مش مكتب كمبيوتر هو اللى بكتبهالك ....
    لما تكتب reference جوه ..... إفتح ملف word جديد ل references .... و طلعهم بره (يعنى فى الملف الجديد اللى انت عامله) أول بأول

    و بكده نكون خلصنا من قصة ال References سواء كان فى البروتوكول أو الرسالة ..... و مش هتكلم عنها تانى فى الرسالة

    ودلوقتي هنتكلم عن
    كيفية كتابة ال Introduction بالنسبة للبروتوكول

    و كيف تكتب Literature Reviewأو Review of theLiterature بالنسبة للرسالة


    و طبعاً بالنسبة لرسائل الماجستير اللى بنظام الEssay

    مفيش حاجه إسمها Review of theLiterature لأن الرسالة كلها عبارة عن Review و بالتالي .... فال Review of theLiterature هو كل الرسالة بالنسبة ل Essay لكن لن تكتب فصل بعنوان

    Review of theLiterature

    هل النقطة دى مفهومه ؟؟؟؟ أعتقد مفهومة

    بالنسبة ل Introduction أو ال Review

    حجم الكتابة ..... يفضل من 14 (بحد أدنى) إلى 16 كحد أقصى
    فونت الكتابة .... كله ينفع .... مع الأفضلية ل Times NewRoman
    كل جمله .... أو مقطع .... أو جزئيه ..... أو صوره .... أو جدول .... لازم و لابد و حتماً .... تكتب وراه إسم المرجع اللى سعادتك أخدت منه هذه الجزئية

    سواء طبعاً كان بطريقه ال Alphabetical أو اللى Numerical و اللى عادةً بتبقى تبع نظام القسم أو الطريقة اللى بيفضلها المشرف الكبيرعلى الرسالة ... (و طبعاً هيبقى النظام واحد من الإثنين .... و لا يمكن أن يكون النظامان معاً فى نفس الرسالة )

    و طريقة أخذ جمله أو مقطع من مرجع و وضعه فى الرسالة .... إما أن يكون بنفس نص المرجع بدون أى تغيير فى نصه .... أو بالإقتباس أو ما يعرف بال Citation

    و فى حالة الاقتباس فيمكنك تغيير الكلمات بالطريقه التى تراها مناسبة و لكن لابد و حتماً أن تكون بنفس معنى النص الأصلي .... بدون أى لبس أو مواربة

    و طبعاً سيادتك هتلجأ للطريقتين مع بعض ..... و مهارتك الأساسية هنا .... إن ربط الجمل و المقاطع المختلفه من المراجع المختلفه .... تكون متجانسة مع بعضها و مكمله لبعضها البعض ..... و أن تجيد عملية ال Articulation بين الجمل و المقاطع المختلفه ....

    مع إجادة استخدام أدوات الربط و حروف العطف بمهارة ... زى and , while , which , as , ….. etc


    طيب بالنسبة للبروتوكول

    المطلوب من سيادتك كتابة Introduction فى حدود (من صفحتين إلى ثلاث صفحات) .... و عادةً ما تكون من صفحه و نص إلى صفحتان .... تغطى فيها الخطوط العريضة للموضوع ... تمام كده .....
    طيب تبدأ منين أو إزاى ..... طبعاً المدخل مهم .... و قد يكون هو أصعب جزء .... لكن الموضوع بسيط جداً ....
    دائماً ابدأ بحاجه من اللى هقولك عليها
    إما Definition .... أو جزء Anatomy أو Physiology .... أو بجزء History ... و طبعاً هتختار حاجه من اللى قلت عليهم دول أو غيرهم (دول اللى فى دماغى دلوقتى) ... على حسب موضوعك ..... و ده هيبقى مدخلك للموضوع .... بحيث هتكتب فيه جزئيه أو إثنين ... و استثنائيا ثلاثة .... لو كنت هتستخدم أكتر من حاجه من اللى قلتهم ... بس كلام فيه المختصر المفيد
    و إن كان موضع فيه أكتر من حاجه ممكن تبدأ بيها ... فلك الخيار ...
    بعد كده هتدخل فى صلب موضوع رسالتك .... و هتحط فيه من 3 – 5 مقاطع عادةً .... يعنى مثلاً لو بتتكلم عن مرض معين يبقى هتتكلم عن أعراضه الإكلينيكية و طريقة تشخيصه (إيه الأبحاث المهمة فى الموضوع ده
    و بعدين أكيد موضوعك على جزئيه معينه .... هتلقى عليها الضوء .... فى 3-4 أجزاء أخرى .... و أخيره
    ماشى يا جماعه ..... و طبعاً الكلام ده مش قرءان .... يعنى ممكن يبقى مختلف من موضوع للتانى .... بس دى الخطوط العريضة من وجهة نظرى
    و بكده مبروك عليك ال Introduction
    الفن فى ال Introduction إنه على الرغم من إختلاف مصادرك إلا إن اللى يقراه يلاقيه مكمل بعضه بتناسق و تكامل .... و بدون م يحس إن تعدد المصادر فارق فى الكتابة
    ملحوظه هامه جداً : إنت ما بتكتبش إن ده Definition أو دى حتة Anatomy و إلا دى History .... لأ طبعاً .... كل ال Introduction بتبقى قطعه واحده على بعضها بدون ما تكتب أمام كل جزئيه ....

    ال Introduction الهدف منها إيه ؟؟؟؟
    الهدف إن لو فيه دكتور .... فى غير تخصصك .... مسك ال Introduction و قراها .... ياخد فكره عن الموضوع

    زملائى الأعزاء
    بالنسبة للبروتوكول فى ال Essay فكده خلصناه تقريباً بالإنجليزي ... و باقى فيه جزء صغير جداً و هو AIM OF THEWORK
    و ده جزء صغير فى كتابته فسوف نذكره مع نفس الجزء فى حالة ال Thesis ... أما المراجع فأظن أنها أخذت حقها و زيادة


    وصلنا فى كتابة البروتوكول بالنسبة ل Thesis إلى

    ثالثا
    MATERIALSAND METHODS
    و بما إن ال Material بتاعنا فى الطب هو المريض ..... فيمكننا كتابتها
    PATIENTSANDMETHODS
    و هو ما يعرف إجمالاً بال Methodology
    هنا يا جماعه أحب أقول إن كل كلمه هتتكتب فى البروتوكول ستكون ملزمه لك أثناء شغلك فى الرسالة ....
    هتبدأ هذه الجزئية بذكر عدد الحالات اللى سيادتك هتشتغلها ... و إذا كانوا مجموعه واحده و إلا هتقسمهم لمجموعتين زى ما فى حالات ال


    comparativestudies
    و إذا كانوا من جنس معين أو فئة عمريه معينة .... مع ذكر ما سوف تقوم سيادتك بدراسته عليهم بالتفصيل الممل فى هذه الجزئية بالذات.
    مع ذكر التحاليل و الإشاعات أو أى أبحاث أخرى ستجرى لهؤلاء المرضى و الفترة التى سيتم فيها عمل هذه الأبحاث و هل ستتم مره واحده أم أكثر .... و إذا كان ما سوف يتم عمله للمريض عمليه معينه .... فيجب عليك ذكر أبحاث ما قبل العملية ... و طريقة متابعة المريض أثناء العملية .... و التخدير و أدويته .... و طريقة التخدير .... ثم بإستفاضه كاملة خطوات العملية بدايةً من التعقيم و إنتهاءاً بخياطة الجرح ثم نسبة الوفيات أثناء العملية ..... ثم أحداث ما بعد العملية التى ستتابعها ..... و نسبة العجز (إن وجد بسبب العملية ) .... أقصد هنا ال Morbidity ولا أعرف إن كانت ترجمتى لها صحيحة أم لا .... ثم نسبة الوفيات فى Postoperative period ......
    و إذا كنت ستعمل على جهاز معين .... فيجب ذكر نوع الجهاز و مواصفاته .... و بلد صنعه .....و إستراتيجية استخدامه على المريض ...... إلخ.
    أيضاً إذا كنت ستعمل على kits معينه فيجب ذكر تفاصيلها .....
    و إذا كانت دراستك دراسة مقارنه comparativestudy فطبعاً من أهم النقاط التى ستتكلم عنها و بإستفاضه .... هى النقاط التى ستقارن بينها فى المجموعتين

    ثم ما هى ال Inclusion criteria و هى مواصفات الحالات التى ستعمل عليها و ماهى ال Exclusion criteria التى بسببها تستبعد بعض الحالات و المصابة مثلاً بنفس المرض الذى تجرى عليه الدراسة .... و لكنك سوف تستبعدها أو تستثنيها من دراستك أو بحثك .... بسبب وجود أحد ال Exclusion criteria

    .... و عادةً ما يبدأ ال Materials andMethods .... بالجملة الشهيرة
    This study (orthesis) includes
    و تكتب عدد الحالات ...... و إذا كانو مجموعتين two groups ofpatients ... و تبدأ بكتابة ما سبق ذكره ....
    أنا بس أضع افتتاحيه أقترحها .... لأني عارف إن دايماً أصعب شئ هو البداية

    بقى شئ كنت قد نسيت التنويه عنه فى ال Methodology و هو مكان أو أماكن عمل البحث (يعنى هتاخد حالاتك منين و هتشتغل عليها فين) .... و دى طبعاً نقطه مهمة لابد إيضاحها فى البروتوكول
    و نصيحتى لك إنك ما تزنقش نفسك فى مكان واحد (ده طبعاً لو كبير المشرفين سمحلك إن شغلك يبقى فى أكثر من مكان .... و إذا لم يفرض عليك أخذ الحالات اللى هيعملها بنفسه


    و دلوقتى نبقى وصلنا إلى آخر جزئيه فى كيفية كتابة البروتوكول بالإنجليزي و هى



    رابعا
    Aim of thework
    و هذه جزئيه بسيطة .... ممكن تبدئها بطريقتين .....

    إما إنك تدخل مباشرةً فى ال aim of the work ... بإنك تكتب ..
    The aim ofthis study is to
    و طبعاً هتتكلم بإيجاز شديد عن موضوع رسالتك و الهدف منه .....
    أو ممكن تبدأ بجملتين أو ثلاثه تستعرض فيهم موضوعك بإيجاز شديد ... مثلاً لو فى رسالتك بتتكلم عن جهاز جديد أو تقنيه جديدة أو عمليه جديدة (طبعاً نسبيا) ...
    أمثله .... مثلاً لو بتتكلم عن جهاز جديد انت هتشتغل عليه ممكن تبدأ ب...
    The revival ofthe use of the ……. hasoffered…..

    و لو بتتكلم عن عمليه جديدة انت بتقارنها بعمليات تانيه لنفس المرض ممكن تبدأ ب ...
    …. offers an alternative surgical approachto …

    و طبعاً مكان النقط اللى فى الأول هتحط إسم العملية الجديدة و فى مكان النقط الثانية هتحط إسم المرض الذى يعالج بهذه العملية
    ... ثم تنهى بعد كده بثلاث أو أربع جمل هتبدأهم برضه ب ....
    The aim ofthis study (or work) is to ……..
    طيب اللى فات ده كان بالنسبه ل Aim of the work (orThesis)

    فى حالة م تكون رسالتك Thesis ......
    طيب لو كانت رسالتك ماجستير Essay تكتب ال aimof the work إزاى؟؟؟؟؟
    طبعاً هنا الموضوع أسهل بكتير .... و شبه Standard ......
    يعنى ممكن تبدأ ب
    The aim ofthis work (or essay) is to through some lights on …..
    and to explorethe new techniques (or approaches or uses or …etc)
    و طبعاً كل واحد هيختار ما يتناسب مع موضوع رسالته من الجمل اللى بين القوسين ... و طبعاً مفيش فى جزئية ال aim of the work أى مراجع و لا حاجه ..... و دى غالباً بتبقى فى حوالى نص صفحه أو أقل
    و بكده نبقى خلصنا البروتوكول الإنجليزي ..... و طبعاً بالنسبه للمراجع فأعتقد إننا إتكلمنا عنها بما فيه الكفاية


    نيجى بقى للملخص العربى
    و ده بيشمل .... الغلاف العربى .... و المقدمة ..... و الهدف من الرسالة .... ده
    بالنسبه ل Essay

    أما بالنسبه ل Thesis فيشمل
    الغلاف العربى .... و المقدمة .... و المريض و الطريقة أو المرضى و الطرق ... و الهدف من الرسالة

    و لا تكتب المراجع .... لا داخل الرسالة و لا فصل مستقل



    بالنسبه للعلاف العربى فقد تم الحديث عنه سابقاً .......
    بالنسبه للمقدمة .... فتكتب فيها ملخص ما كتبته فى ال Introduction الإنجليزي بعد ترجمته .... ترجمه مترابطة عربياً و ليس ترجمه حرفيه .... بشرط أن لا تخل بما يحويه ال Introduction الإنجليزي من معانى .... و غالباً ما يتمون من صفحه إلى صفحه و نصف ....

    هناك من يشترط ترجمة كل ال Introduction الإنجليزي .... ترجمه شبه حرفيه مع عدم الإخلال بترابط و تناسق الكلام باللغة العربية (الدراسات العليا فى عين شمس هو ده نظامها) أو كان هو ده نظامها و أعتقد إنه لسه بالطريقه دي ....
    بالنسبه ل المرضى و الطرق أو المريض و الطريقة ....
    دى هتترجم كلها للعربية ..... لأن ده هيبقى شغلك اللى هتعمله فى الرسالة .... و طبعاً ترجمتك مش هتبقى حرفيه .... لكن كل ما كتب بالإنجليزي سوف يترجم إلى العربية
    بالنسبه للهدف من الرسالة ..... هتترجم ما كتبته فى ال aim of the work .... ترجمه شبه حرفيه .... لكن طبعاً مع عدم الإخلال بترابط و تناسق الكلام باللغة العربية

    فيه نقطه مهمة جداً جداً ..... و نسيت أقولكم عليها فى البروتوكول ..... و لابد من ذكرها فى أول الPatients and Methods ..... طبعاً فى رسائل الThesis

    و دى هتتكتب فى أول جمله فى الPatients and Methods .....

    إيه هى الكلمة دى؟
    لازم تحدد إن الشغل اللىفى الرسالة هل هو
    Prospective studyولاRetrospective study
    يعنى أولجمله هتتكتب فى الPatients and Methodsهى
    This is a prospective study ……….
    أو
    This is a retrospective study …….


    طيب يعنى إيه كل واحد منهم وإيه الفرق ما بينهم ؟
    بالنسبه لProspective study .... يعنى سيادتكهتشتغل على حالات أو جهاز أو الإثنين معاً ... أو على مرض معين ..... أو عمليهمعينه .... و بعدين المفروض إنك هتطلع من الشغل ده بنتائج .... و هيتعمل إحصاءللنتائج اللى هتطلع دى..
    بينما فى الRetrospective study ..... سيادتكمش هتشتغل حالات و لا حاجه ... لكن هتجمع معلومات عن حالات إتعملت خلاص و تشوفالنقطة اللى رسالتك بتتكلم عليها .... و تعمل إحصاء عن الحالات دى فى النقطة اللىرسالتك بتدور حولها ..... يعنى من الآخر .... بترجع للوراء مش بتطلع لقدام



    طيب إيه الفرق؟؟
    طبعاً الRetrospective studyأسهل بكتير .... لا مشبس كده ... دى الرسالة تعتبر خلصانه من قبل ما تبدأ .... خصوصاً لو كان القسم اللىهتشتغل فيه أو تاخد منه الحالات بتاعتك مسجل بيانات المرضى على الكمبيوتر .... يعنىمن الآخر الرسالة بتبقى عبارة عن إحصاء فقط
    بينما فىProspective studyهتشتغل حالات .... و بعدين تعمل الإحصاء برضه

    و زى ما قلتلكم يا جماعه قبل كده
    بالنسبه للإحصاء في غالباً بتدى الماستر شيت بتاعك لحد من بتوع الإحصاء أومن دكاترة الصحة العامة ... و هم بيقوموا بالمهمة الصعبةدى


    بالمناسبة يا جماعه بالنسبه لطرقة كتابة الThesisفى الماجستير أوالدكتوراه ....... واحده
    اللى بيفرق .... إن غالباً موضوع الدكتوراه بيبقى أصعبو عدد الحالات أكتر ......
    و طبعاً ده برضع بيعتمد على حاجات تانيه ..... زىمثلاً انت جوانى و لا برانى ..... مرضى عنك و لا من المغضوب عليهم .... و أكيدانتو فاهمنى

    و بكده يا جماعه يبقى الحمد لله خلصنا البروتوكول و عقبال ما نخلص الرسالة إن شاء الله
    و أتمنى من الله أن أكون وفقت فى تبسيط كيفيةكتابة البروتوكول و مرة تانية و تالته و عاشرة يا جماعة .... لابد منمراجعة ما قلته هنا مع مشرفك الكبير أولاً .... و إذا إقترح عليك حاجه غير اللى أناقايلها هنا طبعاً هتنفذ كلامه هو

    خامسا


    كتابة الرســـــــــالة

    كنت قد تحدثت عن كيفية كتابة البروتوكول للرسالة

    دلوقتي نبدأ فى كيفية كتابة الرسالة نفسها و هناك الكثير من الأجزاء سأطلب منكم الرجوع فيها إلى البروتوكول
    فى البداية يا جماعه هتكلم على الخطوط العريضة للرسالة
    بالنسبه لحجم خط الكتابة فيفضل أن يكون من 14 إلى 16 ... و نوع الخط المستخدم عادةً هو Times New Roman

    بالنسبه لحجم الرسالة ككل – و المقصود هو عدد الصفحات – فقد أصبح هناك شبه إجماع على تقليل عدد صفحات الرسائل سواء كانت ماجستير أو دكتوراه .... لكن تقليل عدد الصفحات الغرض منه هو إزالة الحشو و كتابة المفيد فقط .... فمثلاً
    بالنسبه لرسالة الماجستير من نوعية ال essay فالحجم المقبول هو 70 إلى 100 صفحه ....
    و بالنسبه لرسالة الماجستير من نوعية ال thesis فالحجم المقبول هو من 80 إلى 100 صفحه .....
    أما رسالة الدكتوراه فالحجم المقبول هو من 100 إلى 120 صفحه و بحد أقصى 150 صفحه....
    و لم يعد من المقبول الرسائل الضخمة و التى كانت معظم الرسائل سابقاً تقع فى حوالى 200 إلى 300 صفحه ....
    و بالطبع فهناك استثناءات لعدد الصفحات التى ذكرتها سابقاً ...

    فإذا كان موضوع الرسالة يستدعى الزيادة عن ما ذكرته سابقاً من عدد الصفحات مع عدم وجود حشو لا فائدة منه .... فلا مانع ... بل يجب أن يزيد عدد الصفحات طبقاً لما يقتضيه استيفاء البحث .....

    المثال الثاني


    لحالة زيادة عدد الصفحات عما ذكرته سابقاً .... هو أنه مازال هناك بعض كبار الأساتذة – و أتكلم هنا عن المشرفين طبعاً - لم و لن يتغير صورة الرسالة فى فكره عن عدد كبير من الصفحات


    هانتكلم دلوقتي عن
    كتابة رسالة الماجستير بنظام المقالة أو ال essay
    فى هذا النوع من الرسائل يجب فى البداية كتابة فصل أو إثنين و أحياناً ثلاثه عن العلوم الأساسية و التى يدور حولها الموضوع ..... بمعنى .... مثلاً لو كانت الرسالة عن عمليه معينه .... هنكتب فصل عن تشريح هذه المنطقة ... و فصل عن وظيفة العضو الذى سيدور الموضوع حوله خاصةً إذا كان عضو له أهميه فسيولوجيه خاصة مثل الغدد .... و فصل عن الباثولوجى الخاص بالمرض الذى تدور حوله الرسالة ... أو الأمراض التى تدور حولها الرسالة .....

    ثم فصل عن كيفية أعراض المرض و طرق تشخيصه و الأبحاث و الإشاعات المختلفه اللازمة للوصول إلى التشخيص ......
    ثم نسهب فى فصل العلاج الجراحى مع التركيز و الإسهاب الشديد فى العملية التى يدور حولها موضوع البحث مع فصل للمشاكل و المضاعفات التى قد تنتج عن هذه العملية ... مع مقارنة هذه العملية مع العمليات الأخرى لنفس المرض من حيث النتائج و مدة بقاء المريض بالمستشفى و نسبة الوفيات و العجز إن وجدوا ... و ذلك للخروج من البحث بنتيجه .... و قد تكون هذه النتيجة مع موضوع البحث أو ضده – لا يهم – بل بالعكس إذا خرجنا بنتيجه سلبية فهذه أيضاً نتيجة تحترم جداً ...
    و قد يتساءل البعض يعنى إيه نتيجة سلبية ؟؟؟؟ و فى أى فصل يتم كتابة ذلك ؟
    النتيجة السلبية هى أن نخرج من البحث بأن هذه العملية الجديدة لا تحمل نتائج أفضل من سابقاتها و قد تكون أكثر كلفه و ينصح بعدم اللجوء إليها إلا فى حالات معينه


    أما فى أى فصل يتم كتابة ذلك .... ففى فصل خاص يسمى Summary أو conclusion و يمكن كتابته Summary andconclusion

    و هو الهدف من أى رسالة سواء كانت essay أو thesis


    أما كيفية كتابة الجمل فى الرسالة و طريقة ربطها ببعض ... فهى نفس الطريقة التى تم كتابة البروتوكول بها ..... و قد تم شرح ذلك بالتفصيل الممل سابقاً ..


    أيضاً كيفية كتابة المراجع فهى نفس طريقة كتابة المراجع فى البروتوكول تماماً
    يجب ملاحظة أنه فى حالة كتابة الرسالة من نوع المقالة ..... لابد أن تذكر مصدر أو مرجع كل جمله من بداية الرسالة إلى نهايتها .... و غير مسموح لك إطلاقاً إبداء أى رأى .... اللهم إلا فى جزء من ال conclusion أو ال Summary

    و بعد إتمام الرسالة و بعد الغلاف مباشرة تخصص صفحه للشكر
    Acknowledgment
    ثم صفحه أو أكثر للاختصارات الموجودة بالرسالة – أى اختصار حتى و لو متداول
    List of abbreviations
    ثم صفحه أو أكثر لل
    List of tables
    ثم صفحه أ كثر لل
    List offigures


    و فى قائمة الجداول و الصور يتم كتابة رقم الجدول أو الصورة .... و كتابة رقم الصفحة الموجود بها الجدول أو الصورة


    ملحوظه هامه : فى حالة وضع صوره أو جدول ... لابد من كتابة مصدر أو مرجع الصورة أو الجدول و يتم كتابته أسفل الصورة أو الجدول بنفس طريقة كتابة المراجع و التى سبق الحديث عنها فى البروتوكول ..... مع وضع الوصوف الكامل للمرجع فى فصل المراجع – زى أى مرجع بعد فقره تم كتابتها داخل الرسالة-
    و بكده نكون تقريباً إنتهينا من الخطوط العريضة لكيفية كتابة الرسالة من نوع المقالة


    أما لماذا الاتجاه الحالى للإقلال من عدد صفحات الرسالة فله عدة أسباب منطقيه جداً .... و هو .... الابتعاد عن الحشو الذى لا فائدة منه .... التيسير على المشرف فى متابعة و قراءة البحث بالكامل دون أن يكلفه ذلك الكثير من الوقت و الذى قد يؤدى فى كثير من الأحيان إلى عدم قراءة المشرفين .... أو إعطاءهم فرص متتالية لقراءة البحث و فى الحالتين فإن الطالب غير مستفيد ..... و أيضاً فالعدد الأقل من الصفحات سيمكن المناقشين – أو ما يعرف بلجنة الممتحنين – من قراءة الرسالة فعلياً و التعليق أساساً فى هذه الحالة سيكون على المادة العلمية – و طبعاً هو الأكثر فأئدة – بدلاً من محاولة تصيد بعض الأخطاء اللغوية و النقطة و الفاصلة – و الذى قد يكون نتيجة عدم قراءةً الرسالة كاملةً من قبل بعض المناقشين – و فى هذه الحالة لن يعلق كثيراً على المادة العلمية و ذلك لسبب بسيط و هو أن السؤال الذى قد يسأله من الممكن جداً أن يكون صاحب الرسالة أجاب عنه فى الرسالة فى الصفحات التى لم يقرأها المناقش .....
    عموماً يجب مراجعة خطة الرسالة كاملة مع المشرف الرئيسي قبل البدء فيها .... و إذا لم يطلب مدى محدد من الصفحات فيمكن الأخذ بما ذكرته سابقاً

    General Practitioner
    General Practitioner
    عضوا دائم
    عضوا دائم


    عدد المساهمات : 291
    تاريخ التسجيل : 26/10/2009

    ( كيف تحضر رسالة الماجستير أو الدكتوراه ) Empty رد: ( كيف تحضر رسالة الماجستير أو الدكتوراه )

    مُساهمة من طرف General Practitioner 10/12/09, 07:20 pm

    ( كيف تحضر رسالة الماجستير أو الدكتوراه ) 3thankyoubluedovesroome5

      الوقت/التاريخ الآن هو 19/05/24, 03:30 pm